Saturday 31 March 2012

SYARIKAT PEMBINAAN 10 YANG TERBAIK DI MALAYSIA

 SIME DARBY

Alamat
Sime Darby Research  Sdn. Bhd, R&d Centre, Banting, KM10, Jalan Banting-Kelanang, P.O Box 207, 42700 Banting, Selangor Darul Ehsan.

Dianggotai
- Tun Musa bin Hitam ( Pengerusi ).
- Dato' Mohd Bakke Saleh ( Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan )
- Dato' Abdul Wahab Maskan ( Ketua pegawai Operasi Kumpulan )

Hasil
MYR 34.05 bilion (2008)

Pendapatan bersih
MYR 3.73 bilion  (2008)

Jumlah aset
MYR 35,972 bilion (2008)

Jumlah ekuiti
MYR 22,205 (2008)  

Laman web
www.simedarby.com.laman web.

Latar belakang Sime Darby Research Sdn.Bhd.

      Sime darby Research Sdn.Bhd adalah sebuah syarikat multinasional yang berpangkalan di Malaysia. Syarikat ini terlibat dalam sektor utama ekonomi negara iaitu, perladangan, hartanah, permotoran, kelengkapan perindustrian, tenaga utiliti, penjagaan kesihatan dan perniagaan. Sime Darby Research Sdn.Bhd mempunyai cawangan di luar negara iaitu di negara Belanda dan Afrika Selatan dan Sumatera Indonesia. Pada bulan Oktober 1910, ahli perniagaan British Wiliam Sime dan Henry Darby menubuhkan Sime darby & Co, dalam industri getah. Syarikat ini kemudian mempelbagaikan jenis tanaman iaitu melalui penanaman kelapa sawit dan koko sehingga memperolehi hasil yang lumayan.


Henry Darby
Henry Darby merupakan jurubank Bahasa Inggeris yang berusia 50 tahun dan memiliki harta di Utara Malaya.


Syarikat Guthrie
Syarikat Guthrie ditubuhkan di Singapura pada tahun 1821 oleh Alexander Guthrie. Syarikat ini merupakan syarikat perdagangan british yang pertama di Asia Tengggara. Syarikat Guthrie telah memperkenalkan getah dan kelapa sawit di Malaysia pada tahun 1896 dan 1924.



     Pada tahun 1905, Harrison dan Crocfield, teh British dan syarikat perdagangan kopi telah membeli ladang-ladang kecil di Malaysia yang bernilai £ 50,000 dan telah digabungkan untuk membentuk Golden Hope Plantation Rubber Estate Bhd. Pada tahun 1982, Harrisos dan Crosfield telah menjual tiga jenis ladang yang besar iaitu Golden Hope, Petaling dan London Asiatic. Perniagaan ini telah ditukarkan kepada nama GHPB. Kepentingan asal syarikat ialah dalam bidang pertanian tropika, manakala peladangan kekal menjadi kepentingan teras perniagaan. Syarikat ini dipelbagaikan dengan pembukaan kawasan lain termasuklah pembuatan gliserin, jus buah-buahan dan hartanah. Kini, syarikat Sime Darby mempunyai 83 anak-anak syarikat yang berpangkalan di tujuh buah negara. Perladangan utama ialah di Pualu Carey dan Banting, Selangor.

       Pada akhir tahun 1970-an hanya 1/2 ekuiti dalam sime Darby Holding telah dibeli oleh pelabur Malaysia terutamanya melalui Tradewinds (Malaysia) Sdn.Bhd. Pada Disember 1979 dengan penubuhan dua entiti baru Malaysia, Sime Darby berhad (SDB) dan Plantation Berhad (UPBK), Sime Darby telah memindahkan ibu pejabatnya ke Kuala Lumpur. Menjelang 1983, jumlah ekuiti Malaysia telah melibihi 54%. Pada tahun 1981, kumpulan ini telah menjadi sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh rakyat Malaysia selepas Perdaan Menteri Malaysia yang keempat iaitu Tun Dr Mathathir bin Mohamad telah melaksanakan langkah utama melalui Permodalan Nasioanal berhad untuk mengambil alih syarikat tersebut di London Stock Exchange. Pada tahun 1987 syarikat Guthrie telah ditukarkan kepada sebuah syarikat awam yang terbesar di Malaysia dan telah disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) pada tahun 1989.

       Pada Januari 2007, tiga gergasi Malaysia (Sime Darby, Guthrie dan Golden Hope) telah digabungkan dalam kalangan entiti kenderaan yang dinamakan Synergy Drive. Pada 27 November 2001, Synergy Drive telah ditukarkan kepada nama Sime Darby Berhad. Entiti yang digabungkan daripada tiga syarikat Malaysia merupakan sebuah syarikat multinasioanal Malaysia yang mempunyai jumlah tenaga kerja seramai 104,300 orang. Perniagaan terasnya adalah peladangan, hartanah, motor, peralatan berat dan tenaga & utiliti yang dijangka mendapat manfaat daripada pertumbuhan penduduk yang berterusan dan pembangunan ekonomi di rantau Asia Pasifik da ekonomi global. 

    Unit Perniagaan bukan teras Sime Darby seperti penjagaan kesihatan, insurans dan produk rumah dikategorikan sebagai Produk Bersekutu dan bahagian (APS). Susidiari  APS termasuklah Sime Darby Medical Centre Subang Jaya (dahuluya dikenali sebagai Pusat Perubatan Subang Jaya) (penjagaan kesihatan), Sime Alexander Forbes (insurans) dan Dunlopillo Malaysia Sdn.Bhd (produk rumah). Sime Darby turut mempunyai kawalan saham dalam rantaian pasaraya Tesco di Malaysia. Hasil penggabungan itu telah menjadikan Sime Darby sebagai pemaju untuk komoniti kediaman dan komersial. Selain itu, ianya turut memegang hak Caterpillar di 12 buah negara di seluruh dunia dan hak pengedaran jenama 
motor terkenal seperti BMW.

Perniagaan
Sime darby adalah sebuah syarikat konglomerat antarabangsa yang terlibat dalam pelbagai jenis perniagaan. Sektor perladangan kekal sebagai sektor yang paling penting bagi syarikat tersebut.

Perladangan
Perladangan sime darby adalah penjana terbesar negara. Pada tahun 2009, kira-kira 70% daripada keseluruhan konglomerat telah diperolehi. Syarikat ini telah menjalankan pemprosesan miyak kelapa sawit dan ladang getah di malysia dan pulau-pulau Sumatera Indonesia, Kalimantan dan Sulawesi. Keluasan tanah yang melebihi 633,00 hektar termasuklah 300,00 hektar di Indonesia.


Aset
Syarikat ini terlibat dalam perniagaan pembangunan hartanah di lapan buah negara iaitu Malaysia, Singapura, Indonesia, Filipina, Vietnam, Republik Rakyat China, Australia dan United Kingdom. Salah satu perbandaran yang paling ketara ialah syarikat yang dibina seperti UEP Subang jaya, Subang jaya, Ara Damansara di Petaling Jaya dan Bandar bukit Raja di Klang.


Perindustrian
Syarikat yang terlibat dalam pembelian, pajakan dan penjualan peralatan perindustrian seperti Caterpillar Inc, trak berat dan traktor.


Motoring
Syarikat ini mempunyai wakil jualan motor di lapan buah negara. Misalnya, memiliki Auto Bavaria di Malaysia yang menjual BMW dan Minis, malah turut mempunyai perkongsian dengan jenama Ford yang menjual trak Ford dan jenama Land Rover. Ia juga merupakan pengeluar utama BMW di Singapura, Australia dan Thailand. Syarikat ini turut turut menjual BMW dan Roll-Royce di Selatan China. Di samping itu, dengan kerjasama Sime darby dan Inokom Corp Bhd, serta usaha sama dengan Syarikat Hyundai Motor, kenderaan Hyundai telah dikeluarkan dan dijual di Malaysia.


Tenaga & Utiliti
Sime darby adalah syarikat minyak, gas dan syarikat perkhidmatan yang menyediakan peralatan untuk meneroka aset minyak dan gas di rantau Asia Tenggara. Ianya merupakan pembekal tenaga bebas di Malaysia dan Thailand, bahkan turut menyediakan perkhidmatan kejuruteraan dalam sistem integrasi  dan jualan, sektor keselamatan dan sektor minyak & gas.


Kesihatan
Sime Darby juga mempunyai hospital (dahulunya dikenali sebagai Pusat Perubatan Subang Jaya) dan kolej (dahulunya dikenali sebagai SJMC Akademi Kejururawatan dan Sains kesihatan) yang ditubuhkan pada 1995.


Perniagaan lain.
Syarikat Sime Darby mempunyai sebuah syarikat pelabuhan uniliti yang bernama Weifang Sime Darby Port Co Ltd. Syarikat yang terlibat ialah penjagaan kesihatan, aeroangkasa (menjual dari komposit pembuatan asia (ACM) iaitu pada tahun 2009, industri produk, logistik dan pembungkusan. Sime darby juga memilki 30% saham dari Tecso Malaysia. 

No comments:

Post a Comment