Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ( KLIA )
(Bahasa Inggeris: Kuala Lumpur International Airport; KLIA) (IATA: KUL, ICAO: WMKK) penerbangan yang terpenting di
rantau Asia Tenggara ( utama dan terbesar di Malaysia ).
KLIA telah dirasmikan pada 27 Jun
1998 dan diuruskan oleh Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).
Hab utama ialah Malaysia Airlines, MASkargo, AirAsia dan AirAsia X.Kos projek ialah AS$ 3.5 bilion.Slogan KLIA ialah
"Membawa Dunia Ke Malaysia Dan Malaysia Ke
Dunia" (Bringing the World to Malaysia
and Malaysia to the World).Berkonsepkan “Lapangan terbang dalam hutan dan
hutan dalam lapangan terbang".Lokasi berada 50 kilometer dari Kuala Lumpur.
Luas tapak projek tersebut ialah100 km2, ia merupakan luas
tapak antara yang terbesar di dunia. Tenaga buruh yang digunakan ialah seramai
25,000 orang bekerja yang bekerja selama 24 jam sehari.
Penganugerahan yang telah
diperolehi, antaranya ialah pada tahun 2007, KLIA telah dianugerahkan sebagai
lapangan terbang terbaik bagi kategori 15-25 juta penumpang dan tempat ketiga
bagi lapangan terbang terbaik di Asia Pasifik dan Dunia. Anugerah ini
disampaikan oleh Airports Council International Airport Service Quality (ACI-ASQ), pengiktirafan daripada
Skytrax International Air Transport Association (IATA). Lapangan terbang yang pertama sekali di dunia untuk dianugerahkan
sijil Airport Service Quality (ASQ) Assured daripada Airports
Council International (ACI). Selain itu,KLIA telah menerima sijil dan
diiktiraf oleh Green Globe 21 pada tahun 2004 dan seterusnya menjadi lapangan 5 yang terbaik
di peringkat dunia.
Lapangan terbang ini boleh
menampung sebanyak 35 juta penumpang setahun dan 1.2 juta tan metrik kargo
dalam fasa pembinaannya sekarang. Lapangan terbang ini telah menduduki tempat
yang ke-13 di dunia dari segi bilangan penumpang asing di mana sebanyak
24,129,748 penumpang telah menggunakan lapangan terbang ini pada tahun 2006.
Pada tahun yang sama, lapangan terbang ini juga telah mengendalikan 677,446 tan
metrik kargo untuk menduduki tempat ke-30 di dunia dari segi pengendalian
kargo.
KLIA mempunyai satu Terminal
Penerbangan Tambang Rendah (LCCT) dan mula beroperasi 26 Mac 2006 bagi menampung penumpang
yang menaiki AirAsia dan juga penerbangan tambang rendah yang lain. Pelan
pembinaan KLIA bermula pada tahun 1990 apabila kerajaan sedar bahawa lapangan
terbang utama pada waktu itu, Lapangan Terbang Antarabangsa Subang (kini Lapangan Terbang Sultan
Abdul Aziz Shah) tidak akan mampu menampung
permintaan apabila bilangan penumpang meningkat di masa hadapan. Perdana
Menteri Malaysia pada masa itu, Dato' Seri Mahathir bin Mohamad merupakan orang yang paling kuat menyokong
pembinaan lapangan terbang ini yang akan menjadi komponen utama dalam Koridor Raya Multimedia.Dalam Terminal 3, terbaru di Subang dibuka pada Disember
1993 dan Terminal 2 telah diubahsuai pada 1995, hanya tiga tahun sebelum
pembukaan KLIA.
Plan Master KLIA
Pembinaan lima landasan terbang,
dua terminal penumpang dan dua terminal satelit bagi setiap terminal dalam tiga
fasa. Fasa Pertama pembinaan termasuk pembinaan satu terminal utama diikuti
dengan satu terminal satelit yang mampu menampung sebanyak 25 juta penumpang
setiap tahun dan dua landasan terbang yang berfungsi sepenuhnya. Dibawah
perlaksanaan Fasa Pertama, sebanyak 60 pintu penerbangan, 20 tapak pesawat
tanpa pintu dengan 80 tapak pesawat, 4 hangar penyelengaraan dan 4 stesen bomba
akan dibina. Perlaksanaan Fasa Kedua dan Ketiga merupakan projek pembesaran
lapangan terbang sedia ada untuk menampung bilangan penumpang yang akan meningkat.
Akhirnya, lapangan terbang ini akan mampu menampung sebanyak 100 juta penumpang
setiap tahun apabila keseluruhan projek telah siap.
Dibawah Pelan Master Lapangan
Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, satu landasan terbang baru dan satu terminal
satelit baru akan dibina untuk membolehkan lapangan terbang ini menampung
trafik penumpang yang akan meningkat. Fasa Kedua pembinaan dijangka akan
membolehkan trafik penumpang mencapai 35 juta penumpang setahun pada tahun 2008
bersama pembinaan terminal satelit baru. Untuk Fasa Ketiga pembinaan (2008 dan
seterusnya), lapangan terbang ini akan diperbesarkan untuk menampung sebanyak
45 juta penumpang setiap tahun pada 2012 dan 100 juta penumpang setahun pada
tahun 2020. Akhirnya, tapak lapangan terbang ini akan mampu menampung pembinaan
infrastuktur yang boleh menampung 100 juta penumpang setahun, 4 landasan
terbang dan dua terminal mega yang dihubungkan dengan terminal satelit
masing-masing pada tahun 2020.
Pada November 2006, Kerajaan
Malaysia telah meluluskan projek pembinaan rel yang akan menghubungkan bangunan
terminal utama kepada Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT). Pembinaan
dijadualkan bermula pada tahun 2007. Namun begitu tiada butir-butir terperinci
berkenaan syarikat yang akan menjalankan projek tersebut dan tidak diketahui
sama ada rel ini akan dihubungkan dengan perkhidmatan rel laju sedia ada, KLIA Ekspres. Dengan kenaikan jumlah
trafik penumpang yang menggunakan Terminal Penerbangan Tambang
Murah(LCCT), Malaysia Airports
Holding Berhad (MAHB), syarikat yang
menguruskan KLIA telah meluluskan pembesaran LCCT bermula pada awal 2007 untuk
menampung trafik penumpang yang meningkat setelah LCCT yang sedia ada hampir
mencapai kapasiti penuhnya. Pembesaran LCCT juga sebagai menunjukkan sokongan
kepada syarikat penerbangan tambang murah jarak jauh pertama di Malaysia, AirAsia
X kerana pembesaran ini akan membolehkan pesawat
wide-body yang digunakan AirAsia X untuk beroperasi di LCCT. Namun begitu LCCT
merupakan penyelesaian jangka pendek dan MAHB telah mengemukakan permohonan
kepada Kementerian Pengangkutan untuk membina Terminal Penerbangan Tambang
Murah baru yang kekal antara bangunan terminal utama dan Terminal Satelit A
untuk menggantikan LCCT sedia ada.
Projek naik taraf A380
Pihak pengurusan Lapangan Terbang
Kuala Lumpur, Malaysia Airports Holding Berhad telah membelanjakan sebanyak
RM135 juta (kira-kira US$39 juta) untuk menaik taraf kemudahan-kemudahan di
KLIA untuk menerima pesawat Airbus A380. Kerja-kerja menaik
taraf bermula pada 3 April 2006 dan dijangka siap pada 28 Mei 2007. Antara
kerja-kerja yang berkenaan adalah meluaskan bahu bagi kedua-dua landasan
terbang sebanyak 15 meter dan juga laluan taxi pesawat, pembinaan jeti
penghubung tambahan pada tiga balai berlepas iaitu C17, C27 dan C37 dan menaik
taraf aras mezzanine bagi penumpang dek atas untuk pesawat tersebut di balas
berlepas.
Kompleks Terminal Penumpang (PTC)
telah direkabentuk untuk membolehkan cahaya matahari masuk ke dalam bangunan
dan meneranginya secara semulajadi. Justeru, jumlah panel kaca dipasang pada
bumbung bangunan ini amat besar dan dan terdapat ruang-ruang antara unit
bumbung yang membolehkan cahaya matahari ditapis masuk ke dalam bangunan.
Kompleks ini terdiri dari 3 bangunan - Bangunan Terminal Utama, Bangunan Satelit
dan Balai Berlepas. Selain dari sebuah hotel yang mempunyai 80 bilik di
Bangunan Satelit, terdapat juga hotel 5 bintang Pan Pacific KLIA yang mempunyai
450 bilik terletak lima minit perjalanan dari Bangunan Terminal Utama yang
dihubungkan dengan laluan berbumbung. Perkhidmatan kenderaan buggy yang
kerap dan percuma juga disediakan untuk pergi ke hotel tersebut. Pusat-pusat
membeli-belah juga berada di dalam satu kawasan seluas 85,000 meter persegi.
Bangunan Terminal Utama terletak
di antara kedua-dua landasan terbang. Bangunan ini terdiri dari 39 unit bumbung
persegi untuk membolehkan bangunan ini diperbesarkan di masa hadapan. Terdapat
sebanyak 216 kaunter daftar masuk, diatur dalam 6 barisan, dan dilabel
menggunakan abjad A sehingga M (tidak termasuk I). Perkhidmatan daftar
masuk multi juga disediakan untuk para penumpang yang tiba,
berlepas atau transit. Terdapat 61 dan 69 kaunter imigresen masing-masing untuk
penumpang yang berlepas dan penumpang yang tiba, 16 kaunter pemindahan, 32
kaunter kastam dan juga 12 tali penghubung bagasi (10 untuk penumpang
antarabangsa dan 2 untuk penumpang domestik). Pada 12 Februari 2007, Malaysia
Airports memperkenalkan kios daftar masuk sendiri bersepadu untuk para
penumpang. Syarikat penerbangan yang pertama sekali menggunakan sistem ini
adalah KLM. Sebanyak 24 kios tambahan akan dipasang kemudian oleh pengendali
lapangan terbang.
Balai berlepas merupakan
bangunan berbentuk segi empat tepat yang bersambung dengan Bangunan Terminal
Utama berfungsi sebagai terminal berlepas dan ketibaan untuk penerbangan
domestik. Pada masa kini, Malaysia Airlines menggunakan terminal ini untuk
penerbangan-penerbangan domestik. Tetapi bangunan ini tidak lagi digunakan oleh
syarikat-syarikat penerbangan tambang murah (AirAsia pernah menggunakan
terminal ini sebelum pembinaan Terminal Penerbangan Tambang Murah, LCCT). Di
bahagian utara, terminal ini hanya mampu mengendalikan pesawat narrow-body (Boeing 737, Airbus A320). Sebaliknya, terminal
ini dapat mengendalikan pesawat sebesar Boeing 747 di bahagian
selatan. Oleh kerana bangunan ini terlalu panjang, banyak travelator dipasang
dalam balai ini untuk membantu pergerakan para penumpang.
Antara kemudahan-kemudahan yang
terdapat dalam Balai berlepas termasuk mesin ATM, pusat kecergasan, bilik
sembahyang, bilik merokok, perkhidmatan kesihatan, ruang menunggu syarikat
penerbangan, ruang pameran khas mengenai sejarah KLIA, kaunter maklumat dan
kios maklumat elektronik. Malaysia Airports Holding Berhad memperoleh 65%
daripada keuntungannya setiap tahun melalui sumber-sumebr selain penerbangan,
dengan 35% keuntungan melalui sewa tapak perniagaan dan sebahagian kecil
daripada hasil jualan. Terdapat pelan permohonan untuk menambah luas dan
meningkatkan penggunaan tapak niaga di Bangunan Terminal Utama dan Balai
Berlepas, tetapi cadangan ini telah ditangguhkan sempena Tahun Melawat Malaysia
2007.
Bangunan seluas 143,404 meter
persegi ini mengendalikan penerbangan-penerbangan antarabangsa di KLIA. Para
penumpang harus menggunakan Aerotren untuk pergi ke bangunan ini dari Bangunan
Terminal Utama. Terdapat pelbagai jenis kedai bebas cukai dan butik-butik
berjenama yang berprestij di sini. Antara jenama-jenama tersebut adalahBurberry, Dunhill, Mont Blanc, dan Mango yang
membuka butik lapangan terbang pertamanya di benua Asia. Minuman alkohol dan minyak wangi adalah sangat popular
dan menyumbang kepada lebih separuh daripada hasil jualan diikuti dengan jam
tangan dan produk tembakau. Lebih-lebih lagi, Terminal Satelit A juga memuatkan
Notel Transit Airside dan beberapa ruang menunggu syarikat-syarikat penerbangan
seperti Dynasty Lounge untukChina Airlines, Golden Lounge untuk penumpang antarabangsa Malaysia Airlines dan
Silver Kris Lounge untuk Singapore Airlines.
Di bawah pelan peningkatan
penggunaan ruang perniagaan Malaysia Airports Berhad, penggunaan ruang
perniagaan di Bangunan Satelit A akan dimaksimumkan untuk meningkatkan
keuntungan yang diperoleh daripada sewa tapak perniagaan dan peratusan hasil
jualan daripada 35% kepada 50% menjelang tahun 2010. Selepas proses pembaharuan
selesai, sebuah Jungle Boardwalk yang pertama di dunia akan
siap dibina dan aras mezzanine yang lebih besar untuk menampung kedai-kedai
makanan dan galeri pemantauan.
Terminal Penerbangan Tambang
Murah (LCCT) yang pertama dibina
khas di KLIA untuk menampung jumlah penumpang penerbangan tambang murah yang
semakin meningkat, terutamanya para penumpang syarikat penerbangan tambang
murah Malaysia, AirAsia. Proses pembinaan LCCT
dijalankan dengan pantas sekali bermula Jun 2005 memakan kos hampir RM 108
juta.
No comments:
Post a Comment