Saturday 31 March 2012

JUTAWAN HARTA TANAH 10 YANG TERATAS DI MALAYSIA




TAN SRI DATO’ LEE SHIN CHENG



      Tan Sri Dato' Lee Shin Cheng merupakan pengusaha yang terkemuka dalam bidang perniagaan iaitu melalui   IOI PROPERTIES yang mana telah disenaraikan di Bursa Malaysia. Kejayaan dalam bidang perniagaan yang telah diceburi telah mengharumkan nama beliau sehingga disenaraikan sebagai jutawan harta tanah yang  terkaya  di Malaysia.







         Tan Sri Dato’ Lee Shin Cheng  telah dibesarkan di Timur Laut, Kuala Lumpur iaitu petempatan yang berada di kawasan  ladang getah. Bapanya merupakan pengusaha sebuah kedai makanan secara kecil-kecilan. Beliau terpaksa menamatkan pembelajaran di peringkat sekolah pada usia 11 tahun kerana beliau ingin membantu menyara  keluarganya. Misalnya beliau membantu menjual aiskrim dengan menaiki basikal selama 4 tahun sebelum kembali untuk menamatkan pengajian di sekolah tinggi. Kemudian, beliau berusaha untuk memohon kerja di sebuah syarikat perladangan, tetapi permohonan tersebut telah ditolak atas alas an beliau tidak fasih bertutur dalam bahasa Inggeris. Ianya sangat penting kerana Eropah masih memiliki kebanyakkan ladang-ladang tersebut. Semangat beliau  tidak pernah luntur dengan penolakan Dunlop Estate walaupun usia beliau masih muda iaitu baru menjangkau umur 22 tahun. Namun demikian, beliau tetap berusaha untuk mendapatkan pekerjaan dalam bidang penyeliaan dengan syarikat minyak kelapa sawit yang lain.


Selepas 20 tahun, dengan semangat yang kental beliau telah berusaha mengumpul sumber kewangan untuk 
membeli Dunlop Estate. Berikutan adalah salah satu temubual bersama akhbar New Strait Time : -
   

 "Hari saya gembira kerana, pada tahun 1989 saya telah membeli Harta Dunlop dari Multi-Purpose Holdings Bhd. Rentetan daripada peristiwa pada tahun 1960-an, saya telah memohon untuk kerja di Ladang Dunlop tetapi mereka tidak mengambil saya bekerja kerana saya tidak berkelayakan untuk mendapatkan perkerjaan tersebut. Sekiranya mereka mengambil saya bekerja, kemungkinan seluruh aset Harta Dunlop tidak akan saya miliki hari ini. Pembelian ini menandakan satu peristiwa yang penting dalam hidup saya, "     ( Tan Sri Dato’ Lee Shin Cheng )




Kejayaan beliau melalui IOI property semakin menyerlah sejak dahuulu sehingga kini. Bahkan, beliau telah disenaraikan dalam kalangan orang ketiga terkaya di Malaysia dan berada pada kedudukan 234 orang terkaya di peringkat dunia. Buktinya pada tahun 2009, majalah Forbes telah menyatakan nilai bersih aset beliau iaitu berjumlah RM3.2 billion. Ini merupakan pengiktirafan yang menjadi sumbangan besar beliau kepada keperluan dan aspirasi industri hartanah di Malaysia. Beliau telah dikurniakan penghormatan tunggal iaitu Tokoh Hartanah FIABCI Malaysia Tahun 2001 Anugerah. Pada Februari 2002, beliau telah dianugerahkan Ijazah Doktor Kehormat Pertanian oleh Universiti Putra Malaysia sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan beliau kepada industri minyak kelapa sawit.







Tan Sri Dato’ Lee shin Cheng telah berkhidmat sebagai AhliLembaga Pengarah Universiti Putra Malaysia, Penasihat kepada KL & Dewan Perniagaan Cina Selangor Perdagangan dan Industri, Ahli Majlis Persatuan Minyak Sawit Malaysia ( MPOA ), Ahli MAjlis Perniagaan Malaysia –China, Presiden Hokkien Malaysia. Sejak tahun 1998, beliau telah menyediakan biasiswa dan sijil pendidikan kepada pelajar-pelajar cemerlang dan cerdik pandai melalui Yayasan Tan Sri Dato’ Lee Shin Cheng.



No comments:

Post a Comment